Mistä voi tunnistaa laadukkaat kotisivut?

Kotisivujen tekijöitä on netissä tuhansia.  Voit valita mainostoimistoista, verkkosivujen tekoon erikoistuneista yrityksistä, freelancereista ja jopa opiskelijoista.  Yrityskäyttöön tarkoitetuissa sivuissa ei kuitenkaan ole samantekevää, millaiset sivut ovat.  Mistä voi tunnistaa, että valittu tekijä osaa tehdä laadukkaat kotisivut yritykselle, jonka osaamisalue on jossain aivan muualla kuin IT -alalla?

Millaiset kotisivut sitten ovat laadukkaat?  On ainakin neljä tärkeää asiaa:

  • responsiivisuus - sivut toimivat kaikenlaisilla laitteilla (myös mobiilikäytössä)
  • visuaalisuus - sivut näyttävät hyvältä
  • optimointi - sivut on koodattu hyvin ja ne latautuvat nopeasti
  • sivut on optimoitu myös hakukoneille

Visuaalisuus on vasta puolet kattauksesta.  Suurin osa tekijöistä osaa tehdä hyvännäköiset sivut, mutta varsinainen työ alkaa vasta siinä vaiheessa.   Mm. sivujen laatua ja nopeutta voi testata erilaisilla testeillä, joista suosituimpia ovat:

Pingdom
GT Metrix
Google insights

Kokeile itse.  Vähimmäisvaatimuksena voitanee pitää, että verkkosivujen tekijä on ainakin itse optimoinut omatkin kotisivunsa vaikka sanontahan kuuluukin, ettei "suutarin lapsilla ole kenkiä".  Optimointi on kuitenkin aina kompromissi, kaikkea ei pidä optimoida.  Verkkosivusto on monimutkainen kokonaisuus ja "liian hyvä" optimointi voi viedä pois joitain muita hyviä ominaisuuksia.  Vertailun vuoksi kannattaa käydä katsomassa esimerkiksi GT Metrixin luetteloa "Top 1000" -sivustojen optimointiasteesta.

Hakukoneoptimointi (SEO), case Kuntosali Puntti

Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa toimenpiteitä, joilla sivusto pyritään saamaan mahdollisimman korkealle eri hakukoneiden hakukonetuloksissa ja saada näin asiakkaat huomaamaan ja valitsemaan se. Kuntosali Puntti avasi ovensa tammikuussa 2017. Sen kotisivut lanseerattiin maaliskuun alussa 2017. Kuntosaliyrittäminen on suuremmissa kaupungeissa kovasti kilpailtu ala ja sen näkee myös niiden verkkosivuilla: maksettuja Google -mainoksia on paljon ja kaikki yrittäjät optimoivat sivujaan saadakseen ne nousemaan muita korkeammalle hakutuloksissa. Kuntosali Puntti nousi hakutuloksissa etusivulle toukokuun 2017 puolivälissä.

Viimeisen päälle optimoidut verkkosivut tietenkin maksavat vähän enemmän kuin pelkät yrityksen perus- tai yhteystietosivut.  Optimointi on kuitenkin investointi, joka yleensä tehdään vain kerran - riippuen tietenkin myös siitä, kuinka usein sivuston sisältöä päivitetään.  Jos hakukonetulosten halutaan myös pysyvän korkealla, optimointia on syytä seurata ja ylläpitää koko ajan. Laadukkaat kotisivut yritykselle kannattaa katsoa investointina niin kuin kaikki muukin yrityksen julkinen tiedottaminen ja brändääminen.  Sellainen yleensä maksaa itsensä takaisin nopeammin kuin arvaakaan.